Rozhľadňa Horné Lazy s Horehroním na dlani

Horehronie patrí medzi najobľúbenejšie turistické regióny. Rázovitý kraj s rozsiahlymi horami, tiahlymi dolinami, divokými riekami a množstvom vyhliadok, odkiaľ máte Horehronie ako na dlani. Jedným z takýchto miest je novovybudovaná rozhľadňa nad Breznom v časti Horné lazy, ktorá vám ponúka panoramatické výhľady na všetky strany.

Nenáročná túra, ktorá vás odmení výhľadmi

Vyhliadková veža Horné lazy je ľahko dostupná približne po hodinke chôdze a môžete sa k nej dostať viacerými spôsobmi. My sme vyrazili z miestnej časti Banisko, ktorá leží hneď pri vstupe do Brezna v smere od Banskej Bystrice. Ideálnym východiskovým bodom je veľké parkovisko pri nemocnici alebo blízkych nákupných centrách. Ďalšie možnosti parkovania sú pri rázcestníku Lazná dolina-ovčín, prípadne nižšie pri ceste na Banisko pri stojane na bicykle. Tieto miesta avšak poskytujú len pár miest a dostanete sa ku nim odbočkou za čerpacou stanicou. V prípade, že si vyberiete parkovisko pri nemocnici alebo pri ceste na Banisko, budete sa musieť presunúť k rázcestníku Lazná dolina-ovčín, kde sa začína lesný chodník.

Cestou na rozhľadňu

Miernym stúpaním sa dostanete k ďalšiemu rázcestníku. Ten je trochu mylný, lebo ukazuje trasu k rozhľadni rozdielnymi smermi – môžete sa totiž k nej dostať dvomi trasami, prípadne si spraviť okruh. My sme si vybrali cestu vľavo strmším lesným stúpaním, z ktorého sme vyšli na pasienky a naskytli sa nám prvé pohľady na rozhľadňu a okolité prostredie. Po chvíli sme opäť vošli do lesa, kde sa nachádza turistický prístrešok vhodný na pauzu a občerstvenie. Pri ňom odbočíte vľavo a strmou lesnou cestou pokračujete priamo pod rozhľadňu. Tesne pod ňou máte pocit, že rozhľadňa je už na dosah, avšak oficiálna cesta pokračuje miernou obchádzkou, aby ste sa nemuseli „driapať“ strmým térenom. Po pár minútach sa vám ukáže rozhľadňa v plnej kráse.

Rozhľadňa Horné Lazy
Rozhľadňa Horné Lazy nad Breznom

Druhá najvyššia rozhľadňa na Slovensku

Na rozhľadňu vedú dve schodiská – po jednom idete hore a po druhom dole. Schodiská sú mrežované a preto nemusia vyhovovať ľuďom, ktorí majú strach z výšok. Celá rozhľadňa pôsobí robustne, bezpečne a je skutočne vysoká, s výškou 40 metrov je druhou najväčšou rozhľadňou na Slovensku.

Horná plošina je priestranná a poskytuje panoramatické výhľady na všetky strany, Nízke Tatry, Veporské vrchy a veľkú časť Horehronia máte ako na dlani. Na vrchole sa nachádza aj ďalekohľad. Rozhľadňa nie je krytá a preto si je vhodné výlet naplánovať s ohľadom na počasie.

Pri rozhľadni sa nachádza chodník s náučnými tabuľami a vyrezávanými drevenými zvieratami, ktoré žijú v okolitých lesoch. Naspäť môžete zostúpiť tou istou trasou alebo pokračovať ďalej po chodníku, čím spravíte okruh a na pôvodnú trasu sa napojíte pri rázcestníku, ktorý bol spomenutý vyššie.

Náučný chodník

Pozrite si aj ďalšie zaujímavé rozhľadne na Slovensku.