Múzeum kysuckej dediny je skanzen, ktorý nájdete neďaleko obce Nová Bystrica, v časti Vychylovka. Národopisná expozícia obsahuje 34 obytných, hospodárskych, spoločenských, technických a sakrálnych stavieb, čo ho robí jedným z najrozsiahlejších skanzenov na Slovensku.
Skanzen vznikol 11. októbra 1974 najmä kvôli záchrane najcennejších pamiatok ľudovej architektúry z obcí Riečnica a Harvelka, ktoré mali zaniknúť kvôli výstavbe vodnej nádrže Nová Bystrica. Prvá časť expozície bola sprístupnená v roku 1981 a prezentuje ľudovú architektúru Kysúc a spôsob tamojšieho života i kultúry ľudu v 2. polovici 19. storočia a 1. polovici 20. storočia.
Múzeum kysuckej dediny vás vnesie do života a kultúry kysuckého ľudu
V skanzene nájdete obytné domy, stodoly, maštale, ovčín bývalého richtára Adama Poništa z obce Riečnica. Kopaničiarske osídlenie reprezentuje usadlosť u Hruškuliaka, ktorú predstavujú dva obytné domy, stodola a maštaľ so sýpkou. Z Harvelky nájdeme v skanzene usadlosť Romanovia a Raganov mlyn.
Ďalšie obce majú rôzne zastúpenie ako zrubový dom s archivoltovým portálom datovaným do roku 1806 z Oščadnice, objekt krčmy z Korne, zrubový dom pre lesných robotníkov z Dunajova, mlyn a pílu z obce Klubina. Murovaná kaplnka zo začiatku 19. storočia je z obce Zborov nad Bystricou, priľahlý cintorín predstavuje cintoríny na Kysuciach začiatkom tohto storočia.
Súčasťou skanzenu sú aj cholvarky – objekty sezónnych pastierskych obydlí a políčka pri domoch prezentujú trojpoľný systém hospodárenia, ktorý bol zaužívaný na Kysuciach. Obrábaná pôda sa rozdelila na 3 časti – jedna sa osiala na jar, druhá na jeseň a tretia sa nepoužívala. Na ďalší rok sa to celé posunulo.
Historická lesná úvraťová železnica
Súčasťou Múzea kysuckej dediny je aj historická lesná úvraťová železnica, ktorá je zachovanou a funkčnou obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej železnice. Tá vznikla v roku 1926 spojením kysuckých (z Oščadnice do Chmúry) a oravských (z Lokce do Erdútky) lesných železníc. Hlavná trať železníc mala až 61 km. Prevádzka bola ukončená v roku 1971 kvôli zrušeniu 8 km dlhého úseku Chmúra – Tanečník. Na tomto úseku sa nachádzal vzácny úvraťový systém, ktorým sa prekonávalo na 1,5 km úseku vyše 200 metrové prevýšenie. Úvraťový systém historickej lesnej úvraťovej železnice je jeden z dvoch, ktoré sa do súčasnosti zachovali v Európe. Súčasťou historickej lesnej úvraťovej železnice sú historické parné a motorové rušne a vozne.
Múzeum kysuckej dediny vrátane historickej lesnej úvraťovej železnice je otvorené od mája do októbra a organizuje sa v ňom množstvo rôznych tematických, kultúrnych a hudobných podujatí.
Zdroj informácií: kysuckemuzeum.sk