Poznáte mosty ponad Dunaj na Slovensku?
Mosty ponad Dunaj sú veľkolepým výtvorom človeka. Na Slovensku ich máme zatiaľ deväť, každý z nich je iný, no poslanie majú rovnaké, spájať a uľahčovať cestu. Viete, ako sa volajú?
Ako druhá najdlhšia rieka v Európe si Dunaj kliesni cestu aj naším územím a to len na krátkom úseku 178 kilometrov, ktorým lemuje južnú hranicu Slovenska s Rakúskom a Maďarskom. Hneď ako vstupuje na naše územie z Rakúska, naberá na hraniciach na svojich rozmeroch prítokom rieky Moravy, v Komárne ju posilňujú vody Váhu a v Štúrove do nej vteká Hron. Na jej brehoch vyrástli mestá Bratislava, Štúrovo, Komárno, ale aj veľdielo Gabčíkovo či hrad Devín.
V Bratislave čoskoro šiesty most
Dunaj začína svoju cestu v Nemecku v Čiernom lese. Jeho voda preteká Rakúskom, Slovenskom, Maďarskom, Chorvátskom, Srbskom, Bulharskom, Moldavskom a ústi deltou do Čierneho mora na hraniciach Ukrajiny a Rumunska. Nad jeho vodou vyrástlo v Európe množstvo mostov. V Bratislave je v súčasnosti päť funkčných mostov.
Starý most niesol názvov Most Františka Jozefa, po prvej svetovej vojne ho premenovali na Štefánikov most, po druhej svetovej zas na Most červenej armády. K nemu pribudol Most SNP (ľudovo nazývaný nový most), na ktorom vyrástlo preslávené „ufo“, reštaurácia, z ktorej je nádherný výhľad na hlavné mesto. Neskôr dopomohol k uľahčeniu premávky v metropole Prístavný most pôvodne nazývajúci sa Most hrdinov Dukly. Ďalším a zároveň jediným betónovým mostom, ktorý máme nad Dunajom, je Lafranconi. V tomto miléniu sa Bratislava začala pýšiť mostom Apollo.
Mosty do Maďarska
Všetky štyri boli počas druhej svetovej vojny zničené nemeckým bombardovaním. Dnes nanovo vystavené slúžia ako hraničný priechod a spájajú dve krajiny. Cez Most v Medveďove je z okresu Dunajská Streda naskok autom do Győru. Maďarsko so Slovenskom spájal už dávno most nazvaný po cisárovnej Sissi známy ako Alžbetin most v Komárne, v ktorom plní svoju funkciu aj Železničný most. Štúrovo a Ostrihom od druhej svetovej vojny dlho nespájal žiadny most. Až v roku 2011 bol obnovený Most Márie Valérie a otvoril tak nové spojenie medzi mestami.
Nové mosty, ktoré uľahčia spojenie
Medzi Maďarskom a Slovenskom pribudne v Komárne tretí most cez Dunaj. Nový most by mal vyrásť aj v Bratislave ako súčasť pripravovaného mestského obchvatu. Niekoľko kilometrov za Prístavným mostom by mal napojiť budúcu diaľnicu D4 na Jarovce pri rakúskych hraniciach. Trasa povedie priamo ponad chránené močariská. Aj pre cyklistov by sa mal vybudovať v blízkej budúcnosti most medzi obcami Dobrohošť a Dunakility.
Úlohou mostov je nielen spájať dva brehy, ale aj ľudí, národy, či krajiny a uľahčovať tak cestu, ako aj zlepšovať podmienky na rozvoj cestovného ruchu a podnikaniu.